Załącznik nr 8 do Statutu Szkoły
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA (WSO)
w Szkole Podstawowej nr 2 im. prof. dra Władysława Szafera
w Wapnicy
Podstawa prawna:
-
Rozporządzenie MEN z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Z 2010r. nr 156, poz. 1046).
-
§ 2 ust.1 pkt 2 Regulaminu Rady Pedagogicznej.
-
§ 82 pkt 2 Statutu Szkoły.
§ 1
Zasady szkolnego systemu oceniania:
1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
- semestr I - od 1 września do 31 stycznia następnego roku kalendarzowego,
- semestr II – od 1 lutego do końca zajęć dydaktycznych.
2. Ocenie podlega:
- poziom opanowania wiadomości i umiejętności z wykorzystaniem własnych możliwości uwzględniających warunki psychofizyczne, środowiskowe i rodzinne,
- wysiłek wkładany przez uczniów w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć,
- aktywność podczas zajęć szkolnych,
- zachowanie uczniów, w szczególności funkcjonowanie uczniów w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
3. Przyjmuje się ocenianie bieżące i klasyfikacyjne roczne.
- poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu kształcenia,
- wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
§ 2
Główne cele szkolnego systemu oceniania:
1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.
3. Motywowania ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
4. Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych potrzebach edukacyjnych uczniów.
5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
6. Spowodowanie świadomego udziału wszystkich zainteresowanych w procesie oceniania zachowania.
8. Wdrażania uczniów do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny.
§ 3
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Ustalenie kryteriów oceniania zachowania.
3. Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, wg skali i formach określonych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
4. Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.
5. Ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§ 4
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
1. Przez wymagania edukacyjne rozumiemy oczekiwane osiągnięcia uczniów polegające na skutecznym działaniu w określonych sytuacjach;
1) Wymagania konieczne (K) na stopień dopuszczający obejmują treści wykazujące braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, jednak są one;
a) potrzebne w życiu,
b) niezbędne w uczeniu danego przedmiotu,
2) Wymagania podstawowe (P) na stopień dostateczny obejmują określone w podstawie programowej następujące treści;
a) najważniejsze w uczeniu danego przedmiotu,
b) łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,
c) przystępne, czyli o niewielkim stopniu złożoności,
d) często powtarzające się w cyklu kształcenia,
e) dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
f) proste i uniwersalne umiejętności, w mniejszym stopniu wiadomości.
3) Wymagania rozszerzające (R) na stopień dobry obejmują treści wynikające z podstawy programowej;
a) o większym stopniu złożoności niż wymagania podstawowe,
b) przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu,
c) użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
d) wymagające umiejętności zastosowania wiadomości w sytuacjach typowych, wg wzorów (przykładów) znanych z lekcji, podręczników, itp.
4) Wymagania dopełniające (D) na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych w podstawie programowej;
a) złożone, ważne, trudne do opanowania,
b) wymagające korzystania z wielu źródeł,
c) umożliwiające rozwiązywanie wielu problemów,
d) użyteczne w życiu pozaszkolnym.
5) Wymagania wykraczające (W) na stopień celujący obejmują treści;
a) znacznie wykraczające poza podstawę programową,
b) stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia,
c) wynikające z indywidualnych potrzeb i zainteresowań ucznia.
2. Wymagania edukacyjne określono na podstawie standardów osiągnięć i kryteriów występujących w literaturze, w oparciu o Podstawę Programową Kształcenia Ogólnego.
3. Szczegółowe kryteria na poszczególne oceny z przedmiotu nauczania ustala nauczyciel danego przedmiotu.
§ 5
1. Ustalone przez nauczycieli przedmiotu formy sprawdzania umożliwiają przede wszystkim poznanie, czy i ile uczeń pamięta i potrafi oraz czy nastąpił przyrost wiedzy i umiejętności.
2. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
1) formy ustne;
a) zadawanie uczniom pytań w czasie lekcji,
b) dawanie uczniom poleceń do wykonania,
2) formy pisemne;
a) praca klasowa
· wg specyfiki przedmiotu,
· zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem,
· poprzedzona wpisem w dzienniku lekcyjnym,
· poprzedzona lekcją utrwalającą treści podlegające sprawdzeniu,
czas trwania 1 – 2 godziny lekcyjne,
b) sprawdzian
· obejmuje nie więcej niż 5 ostatnich tematów,
· zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem,
· poprzedzony wpisem w dzienniku lekcyjnym,
czas trwania – 1 godzina lekcyjna,
c) testy różnego rodzaju,
d) kartkówka
- dotyczy ostatniego tematu,
- bez zapowiadania,
- czas trwania do 12 minut,
e) dyktanda,
3) prace domowe,
4) aktywność na lekcji,
5) formy sprawnościowe;
a) prowadzenie zeszytu przedmiotowego,
b) wytwory pracy np.; plastyczne, techniczne, itp.,
c) ćwiczenia fizyczne,
6) prace dodatkowe;
a) udział w konkursach,
b) wykonywanie np.; albumów, gazetek, itp.,
c) prace dodatkowe o wyższym stopniu złożoności.
3. Częstotliwość oceniania:
1) w jednym tygodniu mogą się odbyć najwyżej dwie prace klasowe lub dwa sprawdziany lub praca klasowa i sprawdzian, lecz nie jednego dnia,
2) w ciągu jednego dnia może się odbyć jedna praca klasowa lub jeden sprawdzian i 1 – 2 kartkówki,
3) zmiana terminu pracy klasowej lub sprawdzianu może się odbyć na życzenie uczniów z zastrzeżeniem, że przy ustalaniu nowego terminu pkt. 1 i 2 nie obowiązują,
4) częstotliwość i liczbę pozostałych form sprawdzania wiedzy i umiejętności ustala nauczyciel danego przedmiotu, o czym informuje uczniów i ich rodziców.
4. Terminy oddawania sprawdzonych form pisemnych:
1) prace klasowe powinny być sprawdzone, a wyniki podane uczniom najpóźniej do 2 tygodni,
2) sprawdziany i kartkówki – do 1 tygodnia.
5. Rodzice mają prawo wglądu do prac klasowych i sprawdzianów na zebraniach klasowych lub podczas indywidualnych rozmów z nauczycielami.
6. Prace klasowe, testy i sprawdziany przechowywane są przez nauczycieli do końca danego etapu kształcenia.
7. Na prośbę ucznia lub rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
§ 6
1. Zasady poprawiania wyników niekorzystnych:
1) w przypadku nieobecności ucznia (usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej) na pracy klasowej lub sprawdzianie uczeń obowiązany jest zaliczyć pracę w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu,
2) każdy nauczyciel ustala indywidualnie z uczniem zasady poprawiania wyników niekorzystnych,
3) zasady poprawiania wyników niekorzystnych mogą mieć formę umowy między nauczycielem a klasą,
4) nauczyciel przedmiotu informuje ucznia o zasadach poprawiania wyników niekorzystnych w I połowie września,
5) ustalona przez nauczyciela niekorzystna ocena klasyfikacyjna roczna (niedostateczna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 7
Ocena z zachowania:
1. Na ocenę zachowania mają wpływ następujące elementy:
1)wywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
2)postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3)dbałość o honor i tradycje szkoły,
4)dbałość o piękno mowy ojczystej,
5)dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób,
6)godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7)okazywanie szacunku innym osobom.
2. W klasach I – III bieżące ocenianie zachowania ma formę ikonograficzną, jednakową dla tych klas (załącznik nr 2).
3. Roczna ocena z zachowania jest oceną opisową.
4. W klasach IV – VI ocena z zachowania semestralna i roczna wyrażona jest w skali wg odrębnych przepisów.
§ 8
1. Zasady oceniania zachowania:
1) zasada otwartości
a) uczeń bierze udział w tworzeniu procedury oceniania zachowania,
b) zna kryteria punktowania zachowań pozytywnych i negatywnych,
c) każdy aspekt podlegający ocenie w każdej jego fazie jest znany uczniom i ich rodzicom,
d) każdy wychowawca na początku roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców o zasadach oceniania zachowania (potwierdzone podpisem uczniów i ich rodziców),
e) każda forma aktywności podlegająca ocenie jest omawiana z uczniem,
2) zasada różnorodności
a) ocenie podlega każda forma aktywności uczniów,
b) gromadzenie informacji o uczniu w zeszytach klasowych,
3) zasada szczerości
a) uczeń ponosi odpowiedzialność za swoje zachowanie,
b) świadomie poddaje się ocenie,
c) dokonuje samooceny,
przyjmuje aktywną postawę przy poprawianiu swojego zachowania,
§ 9
1. W szkole funkcjonuje punktowy system bieżącego oceniania zachowania.
2. Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 150 punktów.
3. Liczba punktów uzyskanych na starcie może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu w ciągu semestru.
4. Uczeń zdobywa dodatkowe punkty podejmując działanie określone w kryteriach oceny jako zachowania pozytywne.
5. Uczeń może tracić punkty, jeżeli prezentuje zachowania określone w kryteriach oceny jako zachowania negatywne.
6. Semestralna lub roczna klasyfikacyjna ocena zachowania wystawiana jest na podstawie liczby uzyskanych w ciągu semestru punktów:
1) powyżej 250 pkt. wzorowe
2) 201 – 250 pkt. bardzo dobre
3) 151 – 200 pkt. dobre
4) 101 – 150 pkt. poprawne
5) 50 – 100pkt. nieodpowiednie
6) poniżej 50 pkt. naganne
7. Szczegółowe kryteria przyznawania punktów określa Regulamin Przyznawania Punktów.
Zachowania pozytywne (punkty dodatnie) |
|
rodzaj |
liczba punktów |
Udział w konkursach przedmiotowych (każdy konkurs i etap) |
|
szkolny |
5 pkt. |
rejonowy |
15 pkt. |
finał |
30 pkt. |
Udział w konkursach szkolnych (także sportowych) i międzyszkolnych (każdy konkurs) |
|
udział |
5 pkt. |
wyróżnienie |
10 pkt. |
Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych – indywidualnie lub w zespole |
|
za każdą reprezentację |
10 pkt. |
za zajęcie I – III miejsca |
15 pkt. |
Udział w organizowaniu imprez szkolnych (zaprojektowanie w zespole lub przeprowadzenie pod nadzorem nauczyciela imprezy, akcji, itp.) |
5 pkt. |
Prowadzenie działań charytatywnych (każdorazowo) |
5 pkt. |
Pełnienie funkcji w szkole i wywiązywanie się z powierzonych obowiązków |
1 – 15 pkt. |
Pełnienie funkcji w klasie i wywiązywanie się z powierzonych obowiązków |
1 – 15 pkt. |
100% frekwencja w semestrze |
10 okt. |
Praca na rzecz klasy (za każde podjęte działanie indywidualnie lub zespołowo) |
5 pkt. |
Do dyspozycji wychowawcy klasy |
10 pkt. |
Do dyspozycji klasy |
10 pkt. |
Praca społeczna na rzecz szkoły (za każdą akcję) |
10 pkt. |
Pomoc koleżeńska (każdorazowo) |
5 pkt. |
1Zachowania negatywne (punkty ujemne) |
|
rodzaj |
liczba punktów |
Powtarzające się przeszkadzanie w zajęciach (każdorazowo) |
do 5 pkt. |
Zaniedbywanie obowiązków |
|
lekceważenie dyżurów klasowych |
1 pkt. |
brak pracy domowej |
3 pkt. |
brak niezbędnych przyborów szkolnych |
3 pkt. |
brak przygotowania do zajęć |
3 pkt. |
nieobecność na uroczystościach szkolnych |
2 pkt. |
brak odpowiedniego stroju apelowego |
2 pkt. |
brak obuwia zmiennego |
1 pkt. |
Niszczenie mienia szkolnego, sprzętu, umeblowania, budynku, itp., (natychmiastowa naprawa uszkodzonego mienia bądź poniesienie kosztów naprawy) |
do 20 pkt. |
Zaśmiecanie otoczenia (każdorazowo) |
5 pkt. |
Udział w bójkach (każdorazowo) |
10 pkt. |
Zaczepki słowne i wulgarne słownictwo (każdorazowo) |
5 pkt. |
Oszustwo (każdorazowo) |
do 15 pkt. |
Nieusprawiedliwione nie spóźnienie na zajęcia (każdorazowo) |
1 pkt. |
Brak właściwej reakcji na bójkę |
5 pkt. |
Ucieczka z zajęć (każdorazowo) |
5 pkt. |
Brak uzupełnienia zaległości powstałych wskutek nieobecności w szkole, w terminie określonym przez nauczyciela (każdorazowo) |
5 pkt. |
8. Jeżeli uczeń popełni jeden z niżej wymienionych czynów;
1) kradzież,
2) wagarowanie (powyżej 15 godzin w semestrze),
3) palenie papierosów,
4) spożywanie alkoholu,
5) stosowanie lub rozprowadzanie środków odurzających lub narkotyków,
6) fizyczne lub psychiczne znęcanie się nad koleżeństwem, zwierzętami,
7) konflikt z prawem,
traci każdorazowo 100 pkt.
§ 10
Klasyfikowanie uczniów:
1. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy.
2. Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić ich wpływ na jego zachowanie.
3. Zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, wpływające na zachowanie ucznia w szkole, muszą być stwierdzone przez poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną lub inną placówkę specjalistyczną i wyrażone na piśmie w postaci:
1) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, lub
2) orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego, lub
opinii psychologiczno – pedagogicznej.
4. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
1)oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2)promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pkt.. 5..
5. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
6. Uczeń lub jego rodzice lub samorząd klasowy mogą występować do wychowawcy o ponowne ustalenie oceny z zachowania tylko w przypadku, gdy nie zostały zachowane wszystkie elementy konieczne przy jej ustaleniu.
7. Odwołanie od proponowanej oceny z zachowania należy zgłosić do dyrektora szkoły na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, ponowne ustalenie oceny z zachowania przez wychowawcę odbywa się na początku posiedzenia klasyfikacyjnego RP.
8. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami, Rada Pedagogiczna ustala nową ocenę zwykłą większością głosów w drodze głosowania.
9. Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli jego nieobecność na zajęciach przekroczyła połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia i brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej.
10. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności zdaje egzamin klasyfikacyjny.
11. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
12. Warunki, zasady i tryb zdawania egzaminu klasyfikacyjnego określają odrębne przepisy.
§ 11
Promowanie uczniów
1. Uczeń klas I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Ucznia klas I – III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców.
3. Począwszy od klasy IV uczeń jest promowany do klasy wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym programie nauczania otrzymał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
4. Uczeń, który nie spełnił warunków wymienionych w pkt. 3 nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
5. Począwszy od klasy IV, z wyjątkiem klasy VI, uczeń, który w wyniku klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
7. Warunki i zasady zdawania egzaminu klasyfikacyjnego określają odrębne przepisy.
8. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
9. Nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń zdaje egzamin poprawkowy, obowiązany jest przekazać informacje dotyczące zakresu materiału objętego egzaminem,
§ 12
Ukończenie szkoły.
1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy szóstej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do sprawdzianu opanowania wiadomości i umiejętności określonych w standardach wymagań szkolnych wg odrębnych przepisów,
2. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania sprawdzianu po szóstej klasie reguluje „Instrukcja przeprowadzania sprawdzianu szóstoklasisty w Szkole Podstawowej nr 2 w Wapnicy:,
§ 13
Ewaluacja szkolnego systemu oceniania.
1. W procesie ewaluacji szkolnego systemu oceniania udział biorą:
1) uczniowie przez wypełnianie ankiet, „poczty szkolnej”, podczas dyskusji na lekcjach wychowawczych oraz swobodnych rozmów z nauczycielami, na zebraniach SU,
2) rodzice w czasie zebrań rodzicielskich ogólnych i indywidualnych, poprzez ankietę, dyskusję z nauczycielami,
3) nauczyciele podczas posiedzeń rady pedagogicznej, w czasie zebrań, dyskusji.
2. Wszelkich zmian w szkolnym systemie oceniania dokonuje Rada Pedagogiczna.
§ 14
Postanowienia końcowe.
1. Ustalenia szczegółowe dotyczące przedmiotów nauczania podejmują nauczyciela w przedmiotowym systemie oceniania.
2. W przypadkach nie objętych szkolnym systemem oceniania decyzję podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
3. Szczegółowe kryteria na poszczególne oceny, ilość i rodzaj form sprawdzania podają uczniom i rodzicom nauczyciele przedmiotu w I połowie września.
4. Kryteria ocen z zachowania podają wychowawcy klas w I połowie września.
5. Ocenianie z religii ustala ksiądz (katecheta) wg odrębnych przepisów i podaje do wiadomości uczniom i rodzicom w I połowie września.
§ 15
1. Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowi integralną część Statutu szkoły.
2. Nowelizacja WSO wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
3. WSO zatwierdzono Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 26 stycznia 2011 roku.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Małgorzata Rębek | 02-01-2012 01:05 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 02-01-2012 | |
Ostatnia aktualizacja: | Małgorzata Rębek | 02-01-2012 01:17 |