Załącznik nr 3 do Statutu Szkoły
REGULAMIN
Rady Rodziców
w Szkole Podstawowej nr 2 w Wapnicy.
Podstawa prawna:
art. 53 ust 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
§ 40 pkt 5 Statutu Szkoły
Postanowienia ogólne
§ 1
Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców (prawnych opiekunów) uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Wapnicy.
Rada rodziców jest wewnętrznym, społecznym organem szkoły.
Rada rodziców prowadzi swoją działalność w porozumieniu z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną i radą samorządu uczniowskiego.
Cele, zadania i kompetencje Rady Rodziców
§ 2
Głównym celem funkcjonowania rada rodziców jest wspieranie i doskonalenie statutowej działalności szkoły.
Podstawowym zadaniem rady rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej funkcji szkoły.
Kompetencje rady rodziców wynikające z art.54 Ustawy o Systemie Oświaty to;
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły:
obejmujące wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym,
dostosowane do możliwości rozwojowych uczniów i potrzeb danego środowiska,
skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
opiniowania programu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
opiniowania projektu finansowego szkoły.
Szczegółowe zadania rady rodziców, wynikające ze specyfiki środowiska lokalnego, mają na celu;
pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania w realizacji celów i zadań szkoły,
pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w opracowywaniu strategii rozwoju i wieloletnich programów i planów działalności,
zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów,
wzbogacanie ceremoniału, tradycji i zwyczajów szkolnych,
udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, sportowej uczniów,
gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły i ustalanie zasad ich wykorzystywania,
Organizacja i funkcjonowanie Rady Rodziców
§ 3
Najwyższym wyrazicielem woli rodziców jest plenarne zebranie rodziców.
Plenarne zebranie rodziców zwoływane jest przez dyrektora szkoły co najmniej 1 raz w roku.
§ 4
Na plenarnym zebraniu rodziców dokonywany jest wybór komisji rewizyjnej.
Skład komisji rewizyjnej tworzy co najmniej 3 rodziców spoza rad oddziałowych.
Podstawowym zadaniem komisji rewizyjnej jest nadzorowanie działalności rady rodziców, a w szczególności prawidłowość gromadzenia funduszy i zasadność ich wydatkowania.
Komisja rewizyjna spotyka się co najmniej 1 raz w roku.
§ 5
Kadencja rady rodziców trwa 2 lata.
Rada rodziców na początku kadencji, ustala plan pracy, który nie może być sprzeczny z ogólnymi założeniami działalności szkoły.
§ 6
Rada rodziców spotyka się na zebraniach co najmniej 2 razy w roku.
Zebrania rady rodziców zwołuje przewodniczący.
O terminie i miejscu zebrania rady rodziców informuje przewodniczący z tygodniowym wyprzedzeniem.
Posiedzenia rady rodziców są protokołowane, za co odpowiedzialny jest sekretarz RR.
W razie potrzeby może zostać zwołane zebranie rady rodziców w dodatkowym terminie na wniosek przewodniczącego RR, dyrektora szkoły, rady pedagogicznej lub przedstawicieli co najmniej dwóch rad oddziałowych.
Członkowie rady rodziców mogą uczestniczyć w spotkaniach z rodzicami, organizowanych przez dyrektora lub nauczycieli - wychowawców.
§ 7
Uchwały rady rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków, czyli 4 osób.
Listę obecności rady rodziców oraz stwierdzenie kworum ustala każdorazowo sekretarz lub przewodniczący.
Fakt podjęcia uchwały odnotowywany jest w protokole rady rodziców.
Wybory do rad oddziałowych i rady rodziców
§ 8
W każdym oddziale (klasie szkolnej, grupie przedszkolnej) tworzy się rady oddziałowe.
Rada oddziałowa wybierana jest w głosowaniu jawnym, spośród kandydatów zgłoszonych przez ogół rodziców danego oddziału na pierwszym zebraniu, nie później jednak niż do 20 września danego roku szkolnego.
W skład rady oddziałowej może wejść co najwyżej jeden z rodziców danego ucznia.
Rady oddziałowe liczą od 3 do 5 osób.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach (mała liczba uczniów w klasie) reprezentantem rady oddziałowej może być 1 rodzic.
Członkowie rady oddziałowej wybierają spośród siebie, w głosowaniu jawnym, przedstawiciela danego oddziału do rady rodziców
O wyborze przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców informowany jest dyrektor szkoły przez wychowawcę klasy, grupy.
§ 9
W skład rady rodziców wchodzi jeden przedstawiciel rady oddziałowej z każdego oddziału.
Pierwsze zebranie rady rodziców nowej kadencji powołuje dyrektor szkoły, nie później niż do końca września w roku, w którym dokonano wyboru nowych rad oddziałowych.
Pierwszemu posiedzeniu przewodniczy dyrektor szkoły.
Na pierwszym zebraniu rady rodziców członkowie wybierają w głosowaniu jawnym;
przewodniczącego RR,
skarbnika,
sekretarza.
§ 10
Na pierwszym posiedzeniu rada rodziców zapoznaje się z regulaminem, a w razie potrzeby dokonuje jego aktualizacji.
Z chwilą przyjęcia regulaminu staję się on podstawą działalności rady rodziców.
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy rady Rodziców
§ 11
Rada rodziców może gromadzić fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły.
Fundusze gromadzone przez radę rodziców mogą pochodzić z następujących źródeł;
składki rodziców,
wpłaty od osób fizycznych, organizacji, instytucji, itp.,
organizacja imprez, festynów, kiermaszów, itp.,
inne, udokumentowane źródła.
Środki finansowe gromadzone są na rachunku oszczędnościowo - rozliczeniowym w wybranym banku.
Wpłaty i wypłaty środków z rachunku bankowego dokonywane są równocześnie przez przewodniczącego i skarbnika.
Ustala się tzw: „pogotowie kasowe” w wysokości 300,00 zł, którym dysponuje skarbnik rady rodziców.
Pozostałe zasady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.
§ 11
Wysokość składki rodziców ustalana jest na początku każdego roku szkolnego.
W przypadku uczęszczania do szkoły więcej niż jedno dziecko z danej rodziny, składka na kolejne dzieci w rodzinie ulega zmniejszeniu o 50%.
W przypadku, gdy do szkoły uczęszcza więcej niż troje dzieci z danej rodziny, za każde następne dziecko rodzice zostają zwolnieni z opłaty.
§ 12
Wydatkowanie środków rady rodziców odbywa się na podstawie preliminarza wydatków, opracowywanego na początku każdego roku szkolnego.
Roczny preliminarz wydatków nie może być sprzeczny z działalnością statutową szkoły i regulaminem rady rodziców.
§ 13
W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami szkoły w zebraniach rady rodziców uczestniczy dyrektor szkoły.
Rada rodziców może zapraszać na swoje zebrania przedstawicieli pozostałych organów szkoły, stowarzyszeń, instytucji, itp.
W przypadku nie respektowania uprawnień rady rodziców przez dyrektora szkoły, radę pedagogiczną, przewodniczący rady rodziców może wnieść zażalenie do organu prowadzącego szkołę.
§ 14
Członkowie rad oddziałowych, rady rodziców i komisji rewizyjnej mogą być odwołani ze swoich funkcji przed upływem kadencji.
O odwołanie, o którym mowa w pkt. 1 może wnioskować gremium, które dokonało wyboru.
Wcześniejsze w/w odwołanie może nastąpić na pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem, złożony do dyrektora szkoły.
Uchwała o odwołaniu podejmowana jest zgodnie z niniejszym regulaminem.
Postanowienia końcowe
§ 15
Siedzibą rady rodziców jest Szkoła Podstawowa nr 2 im. prof. dra Władysława Szafera w Wapnicy.
Adres siedziby jest zgodny z adresem szkoły.
Rada rodziców posługuje się podłużną pieczątką o następującej treści;
RADA RODZICÓW
przy SP 2 w Wapnicy
ul. Jodłowa 3
72 - 500 Międzyzdroje
§ 16
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
§ 17
Niniejszy regulamin zatwierdzono uchwałą Rady Rodziców z dnia 29 października 2007r.
Regulamin Rady Rodziców został przyjęty przez Radę Pedagogiczną i włączony w załączniki Statutu szkoły uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 26 stycznia 2011r.
Wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej powierza się dyrektorowi szkoły.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Małgorzata Rębek | 02-01-2012 00:44 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 02-01-2012 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 02-01-2012 00:44 |